maanantai 9. marraskuuta 2015

Vieraspostaus

Moikka moi kaikille!

Täällä ei olekaan kirjoittamassa Heta, vaan Emma. Olen Seban toinen vuokraaja ja ajattelin kertoa teille vähän mitä Seban kanssa touhuilen ja miten meillä on mennyt.
Ikää multa löytyy 16 vuotta ja ratsastusta olen harrastanut ensi toukokuussa 6 vuotta.
Kävin vielä tunneilla, kun näin ilmoituksen hevostalli.netissä, että Seba tarvitsee vuokraajaa. Kyselin, onko vielä vapaana vuokraajaan paikka, mutta joku muu olikin ehtinyt ensin. En muista kauanko aikaa välissä kului, jatkoin yhä tunneilla, kun näin facessa, että Seba kaipailisi vuokraajaa. Laitoin Hetalle sähköpostia ja sitten onnisti, tässä sitä nyt ollaan!
Sebaa olen vuokraillut päälle 2 kuukautta jo, aika menee tosi nopeasti! Näitten kuukausien aikana on ollut epäonnistumisia ja onnistumisia, tosin eihän hevosharrastus aina ruusuilla tanssimista ole.
Oon oikeesti ihan sika onnekas, että pääsin vuokraamaan Sebaa. Tallille mulla on matkaa vajaa kilometri ja Heta on todella mukava! Ja no, onhan se Sebakin kiva ;)
Mitä me yleensä tehdään ja monesti käyn tallilla? Käyn Seballa tällä hetkellä pääsääntöisesti 2 kertaa viikossa. Joskus on toki poikkeuksia, että olen käynyt vain kerran tai kolmesti.
Olen Seban kanssa ihan sileä työskennellyt, edetty ollaan pikkuhiljaa ja vaikka ollaan tehty tosi simppeleitä juttuja (kuten ympyrätyöskentelyä), mutta mulle on tärkeää että se homma toimii ja sen takia olenkin lopettanut aina nyt hyvään pätkään. Jää hyvä mieli molemmille ratsastuksen jälkeen. Ja sen tosiaan olen huomannut, että Seba ei ole mikään helppo ratsastaa ja ei ole verrattavissa mihinkään tuntiponiin. Mutta olen huomannut, että olen kehittynyt näinä aikoina kun olen Sebaa vuokrannut, se on opettanut ja antanut mulle paljon, niin ratsastuksessa kuin muussakin mitä yhdessä tehdään, kokemusta.
Sileällä työskentelyn lisäksi juoksutan Sebaa silloin tällöin. Juoksuttanutkaan en ollut aikaisemmin, ennen kuin Sebaa sitten.  Joidenkin mielestä se saattaa ollaa tylsää seisoskellen vain liinan päässä, mutta mä tykkään siitä :D Se on kivaa vaihtelua ratsastuksen lisäksi ja siinä oppii tuntemaan hevosta ja sen liikkeitä hyvin, kun niitä ei selkään niin hyvin näe. Ja Seba on tosi helppo juoksuttaessa, kuuntelee hyvin. Perus maastakäsin juttuja ollaan myös tehty, sekä puomejakin ollaan kerran menty, Esteitä ei olla vielä hypitty, eikä maastoiltu.
Onse vaan söpö :3
Olen asettanut itselleni tavotteita Seban kanssa, sen lisäksi että lopettaisin hyvään pätkään. Olen yrittänyt keskittyä käsien ja jalkojen käyttöön. Ikuisia ongelmia jotkut toki, mutta kun vain keskittyy niin kyllä se siitä!
Nyt, kun onnistumisia on tullut kivasti, on mulle kehittynyt jonkin näköistä motivaatiota enemmän, rupeaa tajuamaan miten tää juttu pyörii.
Alussa Heta piti mulle säännöllisesti tunteja/valmennuksia, miksi sitä nyt haluaa kutsua, mutta nyt ovat jääneet vähemmälle. Pitäisi tässä taas joku kerta päästä Hetan silmän alle :D Tulevana lauantaina mulla onkin tulossa ihan ensimmäinen "oikea" valmennus mun ratsastushistoriassa ja Seballahan minä sinne menen, Päivi "Pake" Kinnunen tulee pitämään valkkua, sitä odotellessa!
Mistä sitä tietää vaikka jos rupeaisin käymään säännölisesti valmennuksissa, kun niitä Leiviskällä useasti käy tai jos löytäisi jonkun kivan.
Tykkään Seban luonteesta paljon, ratsastaessa ja ilmankin selässä olemista. Ratsastaessa ei anna ilmaiseksi mitään ja osaa olla omapäinen, joka mun mielestä jollain tapaa hyvä ja on opettanut mua. Ja no onha se aika söppänä, kunnon pusuttelija ;)♥
Vaikka 2 kuukautta on vasta mennyt, tuntuu, että olisin jo kauemminkin vuokrannut Sebaa.
Silloin ekoilla kokeillu kerroilla musta tuntu jo siltä, että tää vois toimiakkin tai, että ei Seba huonolta tuntunut. Ennen tätä päivää monesti mun itsenäiset kerrat on mennyt siten, että Seba stoppaillut ja ollut laiska, selvästi kokeillut mua, ja mä ymmärrän sen. Tosin välillä miettii onko vika mussakin pelkästään? Mutta nyt muutamana viime kertaisina kerroilla on oikeesti mennyt hyvin (kuten tuolla aijemmin onnistumisista puhuin). Ehkä jotain pienen pientä laiskuutta tai jotain alussa tai sitten kesken kaiken, epäilen testailua kylläkin enemmän, mutta kun vaan tekee asiat miten kuuluu ja on päättäväinen, niin kyllä se yhteinen sävel on sieltä jokakerta löytynyt. Tulevaisuutta odottaen.
Oon tosi kiitollinen  Hetalle tästä tilaisuudesta, on ollut mahtavaa!
Taidan lopetella tän postauksen tähän. 
Mitä piditte tälläiseistä erilaisesta postauksesta?
-Emma-
P.S Tsekatkaa mun oma blogikin, jos haluutte lukea mm. mun ja Seban touhuiluista! Tästä pääset blogiin

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti