sunnuntai 4. tammikuuta 2015

Erikoispostaus - Ongelmat ratsastuksessa, miten korjaat?

Jos saat tästä postauksesta inspiraation, niin ota se vaikka haasteena ja tee perässä!

Ensimmäisenä aloitankin siitä, mikä aina ensimmäisenä tulee vastaan, eli hevonen käy "dieselillä", eli lämpenee hitaasti ja usein on alkuun kuin norsu joka tallustaa eteenpäin. Tuntuu että hevonen liikkuu lähes paikallaan laahustaen. Tähän käytän kahtakin ratkaisua. Joko nopeat tehokkaat käynti-ravi siirtymiset tai alkulaukat kevyessä istunnassa, niin johan rupeaa moottori lämpiämään.

Seuraavana usein eteen tulee joko kuurot ulkoavut tai sisäavut. Tähän ongelmaan käytän hieman milloin mitäkin. Jos poni liikkuu ok, aloitan pienillä volteilla tai väistöillä, tai vaihtoehtoisesti yhdistän molemmat. Jos poni edelleen nihkeä, jomman kumman edellisen sijaan jatkan siirtymisiä.

Sitten jossain välissä ratsastusta Seballe tulee se *naps* - hetki ja moottori saa täysin uuden vaihteen ja meinataan kaahata alta pois. Tähän käytän useimmiten avoja tai ravissa askeleensisäisiä siirtymisiä. HARVOIN, mutta joskus myös käytän ympyrän pienentämistä ja suurentamista. Jos menee aivan mahdottomaksi, niin työstän hetken käynnissä esim väistöjä tai sulkutaivutusta.

Ryhdikäs, temmokas ja ilmava laukka

Laukkahan Seballa on vahvin askellaji. Näin niinkuin liikkeenä, sekä myös ratsastettavuudelta. Turhan usein sitä jättää laukkatyöskentelyn vain siihen, että pyrkii saamaan rentoa, polkevaa ja pyöreää laukkaa. Laukasta Seba usein saa hirveän spurttivaiheen päälle, joten harvoin teen siirtymisiä, koska ne ovat lähinnä sellaisia "viskon päätä, steppaan ja pompin paikoillaan ja ennakoin" Tämähän se ongelma siis meillä onkin. Jos haluan tehdä rauhallisia siirtymisiä, on esimerkiksi käyntiin siirryttäessä laitettava heti tamma töihin. Muunmuassa ympyrällä takaosan väistätystä tai sulkutaivutusta.

Liian pitkänä, mutta rento.

Kuulostiko jokin asia tutulta?
Miten itse ratkaisette ongelmakohtia?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti